PERENCANAAN PENDIDIKAN UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DI MADRASAH ALIYAH SWASTA AL-JAMI’ATUL ALWASHLIYAH 22 TEMBUNG

Authors

  • Inda Lestari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Fatimah Azzahra Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Syarifah Tussuriyani Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Ahmad Fauzan Nafis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Rizky Akmalia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31933/ejpp.v4i2.1082

Keywords:

Planning, Education, Competence, Teacher

Abstract

This research aims to analyze in depth educational planning to improve teacher competency at MAS Al-Jami'atul Washliyah 22 Tembung. Educational planning to improve teacher competency is one of the key factors in creating quality resources in an educational institution, which can improve teacher performance and productivity.  This research uses qualitative case study methods, which allows in-depth analysis of the dynamics of educational planning to improve teacher competence. The research data was obtained based on observations and answers to questions that the author asked to parties involved in the direct interview process in the field, with the respondent being a deputy head of the madrasah. Apart from that, analysis of documents related to educational planning to improve teacher competence was also carried out to obtain a more comprehensive picture. The research results show that good planning in improving teacher competency in a madarsah has a great influence on improving human resources for educators, especially teachers.

 

References

Agus Wibowo dan Hamrin(2012), Menjadi Guru Berkarakter, Yogyakarta:Pustaka Belajar,

Andarsari, A. (2017). Analisis Data Kualitatif: Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Buchari Alma dkk, Guru Profesional, (Bandung: Alfabeta,2009)

Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan (1999) Bahan Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas Jakarta:Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pendidikan Menengah Umum.

Djamarah,Syaiful Bahri,Strategi Belajar,Mengajar,Jakarta :Renika Cipta,2002

Djamarah,Syaiful Bahri,Strategi Belajar,Mengajar,Jakarta :Renika Cipta,2002

Evanita, E. L. (2013). Analisis Kompetensi Pedagogik dan Kesiapan Guru Sekolah Menengah Atas dalam Mendukung Implementasi Kurikulum 2013 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

http://lib.unnes.ac.id /18752/1/4401409006. pdf

Mulyasa, E. (2005). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. Sage Publications

PEMBELAJARAN TEMATIKINTEGRATIF PADA KURIKULUM 2013 DI DIY. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 175-182. doi: http://dx.doi org/10.21831/jpe.v2i2.2717

Rochiati Wiriaatmadja. (2005) Metode Penelitian Tindakan Kelas Untuk Meningkatkan Kinerja Guru dan Dosen. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Rohani,Ahmad,dkk., Pengelolahan pengajaran, Jakarta : Rineka Cipta,1989 `

Rohani,Ahmad,dkk., Pengelolahan pengajaran, Jakarta : Rineka Cipta,1989

Sadirman,Interaksi dan Motivasi Belajar Siswa,Jakarta : Raja Grafindo Persada,2001

Sadirman,Interaksi dan Motivasi Belajar Siswa,Jakarta : Raja Grafindo Persada,2001

Siti Suwadah Rimang, Meraih Predikat Guru dan Dosen Paripurna, Bandung: Alfabeta, 2011.

Somantri, D. (2021). Abad 21 Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 18(2), 188–195. https://doi.org/https://doi.org/10.25134/eq ui.v18i2.4154

Sudrajat, J. (2020). Kompetensi Guru Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 13(2), 100.https://doi.org/10.26623/jreb.v13i2.2434

Sutopo, HB. 2006. Metode Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS.Press.

Mulyasa. (2007). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Terhan, R. (2011). Langkah-Langkah Dalam Mengembangkan Kepemimpinan. Diambil dari http://www.articlebase.com/

Wadiyo, 2003. “Teori dan Masalah Penelitian Seni Dalam Perspektif SosioKultural”. Harmonia, Jurnal Pengetahuan dan Pemikiran Seni Vol. IV No. 3 September Desember FPBS UNNES. Semarang: Sendratasik.

Wangid, M., Mustadi, A., Erviana, V., & Arifin, S. (2014). KESIAPAN GURU SD DALAM PELAKSANAAN

Downloads

Published

2024-06-09

How to Cite

Inda Lestari, Fatimah Azzahra, Syarifah Tussuriyani Hasibuan, Ahmad Fauzan Nafis, & Rizky Akmalia. (2024). PERENCANAAN PENDIDIKAN UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DI MADRASAH ALIYAH SWASTA AL-JAMI’ATUL ALWASHLIYAH 22 TEMBUNG. Ekasakti Jurnal Penelitian Dan Pengabdian, 4(2), 222–229. https://doi.org/10.31933/ejpp.v4i2.1082