PSIKOLOGI PENDIDIKAN DALAM PENDIDIKAN MODERN: ANALISIS LITERATUR TENTANG PENDEKATAN DAN INOVASI

Authors

  • Aep Saepuloh Universitas Nahdlatul Ulama Cirebon
  • Eka Supriatna Universitas Tanjungpura
  • Loso Judijanto IPOSS Jakarta
  • Muhammad Hendra Universitas Sumatera Barat,
  • Muhammad Sukron Fauzi Universitas Mulawarman
  • Yun Risnawati STKIP Kusuma Negara

Keywords:

Educational Psychology, Modern, Approach, Innovation

Abstract

The aim of this research is to explore and understand the application of various educational psychology approaches in the context of modern education and assess the impact of recent innovations on the learning and teaching process. This research aims to analyze various educational psychology theories, such as cognitive, behavioral, and constructivism theories, and evaluate how these theories are applied in current educational practice. The results of this study explain that in modern education, various educational psychology approaches including cognitive, behavioral and constructivism theories provide an important theoretical basis for improving the learning and teaching process. Cognitive theory, developed by Piaget and Vygotsky, emphasizes active experience and social interaction in learning, applied through methods such as project-based learning and scaffolding supported by digital technology. B.F.'s theory of behavior Skinner, with reward systems and gamification, increases student motivation, while constructivism theory is supported by technologies such as AR for immersive learning experiences. The integration of this approach with the latest technology allows for more adaptive, responsive and effective education.

References

Aisyah, Siti, Muhammad Sholeh, Indah Bunga Lestari, and Lusi Dwi Yanti. 2024. “Peran Penggunaan Teknologi Dalam Pembelajaran IPS Di Era Digital.” Jurnal Inovasi, Evaluasi, Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP) 4(April):44–52.

Allo, Herlina Barre. 2024. “Menjelajahi Potensi Rekonstruksionisme Pendidikan Di Era Transformasi Digital.” Jurnal Pendidikan Agama Dan Teologi 4(7):249–60.

Aristanto, A., Maq, M. M., Iqbal, M., Prananda, G., & Efrina, G. 2024. “NEW LEARNING PARADIGM THROUGH KURIKULUM MERDEKA IN PRIMARY SCHOOLS.” Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 9(1):5398–5408.

Budianto. 2023. “Pentingnya Pendidikan Inklusif: Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Ramah Bagi Semua Siswa Ahmad.” Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi 1(1):12–19.

Djaali. 2023. “Psikologi Pendidikan.” in Bumi Aksara.

Iskandar. 2023. “Peran Teknologi Dalam Dunia Pendidikan.” in Yayasan Cendekiawan Inovasi Digital Indonesia.

Ism, Syakillah Fi. 2022. “Peran Psikologi Pendidik Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah.” JURNAL PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN 1(2).

Lestari, Dwi Indah, and Heri Kurnia. 2023. “Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Era Digital.” JPG: Jurnal Pendidikan Guru 4(3):4–7.

Magpiroh, Nadia Lutfi. 2023. “Psikologi Pendidikan: Teori, Perkembangan, Konsep, Dan Penerapannya Dalam Konteks Pendidikan Modern.” Jurnal Pendidikan?: PENERAPANNYA DALAM KONTEKS PENDIDIKAN 3(1).

Mu’min, Sitti Aisyah. 2013. “Teori Pengembangan Kognitif Jian Piaget.” Jurnal AL-Ta’dib 6(1):89–99.

Noviant. 2015. “Peranan Psikologi Pendidikan Dalam Proses.” Edu Riligia 2(2):55–60.

Parnawi. 2019. “Psikologi Belajar.” in Deepublish.

Prananda, Gingga. 2020. “Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Peningk Atan Keterampilan Berpik Ir Kritis Dan Self-Confidence Peserta Didik Terna 3 Di Kelas IV Sek Olah Dasar.” in Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang.

Prananda, Gingga. 2024. “PSIKOLOGI PERKEMBANGAN SISWA SEKOLAH DASAR.” Pp. 1–191 in CV. Sketsa Media.

Resti, Novita, and Rizka Trian Palupy. 2024. “Inovasi Media Pembelajaran Menggunakan AR ( Augmented Reality ) Pada Materi Sistem Pencernaan.” Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi 10(1):238–48.

Rizqi. 2022. “Psikologi Pendidikan.” in Pradina Pustaka.

Syafitri, Lili. 2022. “Kemajuan Aplikasi Sistem Informasi Game Selular Gamifikasi Dan Kognitif Dalam Mendukung Perubahan Sistem Pembelajaran Mahasiswa Ekonomi.” EKOMAN: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen 4(1):1–24.

Vega, De. 2024. “METODE & MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF: Teori & Penerapan Ragam Metode & Model Pembelajaran Inovatif Era Digital.” in PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Wardana, Agung Kusuma. 2024. “Peranan Ict Dan Digital Media Dalam Edukasi.” Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial (JKOMDIS) 4(2):450–57.

Wardani, Dewi Ayu Wisnu. 2023. “PROBLEM BASED LEARNING: MEMBUKA PELUANG KOLABORASI DAN PENGEMBANGAN SKILL SISWA.” Jurnal Penelitian Dan Penjaminan Mutu Volume 4(1):1–17.

Wardani, Helda Kusuma. 2022. “PEMIKIRAN TEORI KOGNITIF PIAGET.” Khazanah Pendidikan-Jurnal Ilmiah Kependidikan 16(1):7–19.

Wijayanti, Rina, and Purwaning Budi Lestari. 2022. “Efektivitas Pembelajaran Psikologi Pendidikan Dengan Mind Mapping Bagi Mahasiswa Pendidikan Matematika Diukur Dengan Korelasi.” Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR) 3(2):81–87.

Zed. 2014. “Metode Penelitian Kepustakaan.” in Jakarta:Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Downloads

Published

2024-08-12

How to Cite

Aep Saepuloh, Eka Supriatna, Loso Judijanto, Muhammad Hendra, Muhammad Sukron Fauzi, & Yun Risnawati. (2024). PSIKOLOGI PENDIDIKAN DALAM PENDIDIKAN MODERN: ANALISIS LITERATUR TENTANG PENDEKATAN DAN INOVASI. Ekasakti Jurnal Penelitian Dan Pengabdian, 4(2), 469–478. Retrieved from https://ejurnal-unespadang.ac.id/index.php/EJPP/article/view/1134

Most read articles by the same author(s)