KURIKULUM MERDEKA DALAM KERANGKA AKSES PENDIDIKAN: TINJAUAN LITERATUR ATAS INISIATIF UNICEF DAN PEMERINTAH INDONESIA

Authors

  • Muhammad Sukron Fauzi Universitas Mulawarman
  • Mumu Muzayyin Maq Universitas Nahdlatul Ulama Cirebon
  • Ai Rukmini STAI Nida El Adabi
  • Muhammad Arsyad Universitas Halu Oleo
  • Arditya Prayogi UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Edi Ahyani IAIN Ambon

Keywords:

Kurikulum Merdeka, UNICEF, Indonesian Government

Abstract

This study aims to explore how the Kurikulum Merdeka is implemented within the framework of a more inclusive education access, considering the support from UNICEF and the policies of the Indonesian government. This research is a literature review, designed to collect, analyze, and synthesize various relevant sources of information to provide a comprehensive overview of the subject. Literature review research focuses on gathering, analyzing, and synthesizing information from diverse sources related to a specific topic or issue. The findings of this study indicate that UNICEF focuses on protecting children's rights and improving access to quality education through curriculum development, teacher training, and infrastructure enhancement. The Kurikulum Merdeka in Indonesia, with its flexible and competency-based approach, aligns with international education models that emphasize relevance and holistic assessment. Despite challenges such as infrastructure limitations and a shortage of qualified educators, the Kurikulum Merdeka reflects similar efforts to those of UNICEF and global practices in enhancing education quality and access.

References

Adventyana, B. D., Nur, E., Asdiniah, A., Afriliani, M., & Fadia, S. (2024). Dampak Kebijakan Perubahan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Bagi Guru dan Peserta Didik. Journal on Education, 06(02), 11818–11826.

Aristanto, A., Maq, M. M., Iqbal, M., Prananda, G., & Efrina, G. (2024). NEW LEARNING PARADIGM THROUGH KURIKULUM MERDEKA IN PRIMARY SCHOOLS. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 5398–5408.

AT, M. R., Mengge, B., Nuvida, R. A. F., Susanty, D., Nahar, D. P. K. A., & Perempuan, K. P. (2023). Modul Pencegahan dan Penanganan Eksploitasi dan Kekerasan Seksual Anak di Ranah Daring Bagi Penyedia Layanan.

Firnanda. (2023). Gambaran Umum Sanitasi Lingkungan Dan Kesediaan Fasilitas MKM Di SMP Negeri 30 Kota Surabaya. In (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS AIRLANGGA).

Hanafiah, N., & Handayani, S. (2024). Implementasi Manajemen Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. DIRASAH, 7(2), 441–455.

Hanipah, S. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Memfasilitasi Pembelajaran Abad Ke-21 Pada Siswa Menengah Atas. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 1(2).

Harding. (2014). Studi perencanaan strategis percepatan pendidikan dasar di pedesaan dan daerah terpencil di tanah Papua, 2014.

Istianah, A., Maftuh, B., Malihah, E., Kewarganegaraan, P., Pascasarjana, S., Pendidikan, U., Bebas, P., Artikel, I., Istianah, A., Indonesia, U. P., & Education, J. (2023). KONSEP SEKOLAH DAMAI?: HARMONISASI PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 11(3), 333–342.

Keguruan, J., & Ilmu, D. A. N. (2023). DAMPAK PERGANTIAN KURIKULUM PENDIDIKAN TERHADAP PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR MASKUR. JURNAL KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN, 1(2), 190–203.

Kurniati, P., Kelmaskouw, A. L., Deing, A., Bonin, B., & Haryanto, B. A. (2022). Model Proses Inovasi Kurikulum Merdeka Implikasinya Bagi Siswa Dan Guru Abad 21. Jurnal Citizenship Virtues, 2(2), 408–423.

Kurniawan, A. T., Anzelina, D., Maq, M. M., Rukhmana, T., Ikhlas, A., Metro, I., Ganesha, U. P., Nahdlatul, U., Cirebon, U., Muhammadiyah, S., & Penuh, S. (2024). Pengembangan Pendidikan Anak SD dalam Kurikulum Merdeka. Journal of Human And Education, 4(4), 836–843.

Maghfiroh, A. N., Salma, S. N., Islam, U., Maulana, N., & Ibrahim, M. (2024). Efektivitas penggunaan media pembelajaran interaktif dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(2), 55–64.

Mahanum. (2021). Tinjauan Kepustakaan. Journal of Education, 5(2), 1–12.

Marpaung. (2020). Peran United Nations International Children’s Em ergency Fund (UNICEF) Terhadap Pemulihan Kondisi Pendidikan di Sulawesi Tengah Indonesia Pasca Gempa Bumi. In universitas sumatera utara.

Martatiyana, D. R. (2023). ANALISIS KOMPARASI IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DAN KURIKULUM 2013 Diana. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 96–109.

Mayadi, A. (2023). Fungsionalisme dan Social Drama ( Studi Kasus Kondisi Pendidikan di Indonesia Selama Masa Pandemi COVID-19 ). Jurnal Aktual Pendidikan Indonesia (API), 2(2), 1–9.

Mustoip, S. (2023). Analisis penilaian perkembangan dan pendidikan karakter di kurikulum merdeka sekolah dasar. PANDU: Jurnal Pendidikan Anak Dan Pendidikan Umum, 1(3), 144–151.

Putri, S. A., Asbari, M., & Hapizi, M. Z. (2024). Perkembangan Pendidikan Indonesia?: Evaluasi Potensi Implementasi Merdeka Belajar. OURNAL OF INFORMATION SYSTEMS AND MANAGEMENT, 03(02), 39–46.

Rahmadayanti, D. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187.

Sa, M. (2020). Studi komparatif reformasi pendidikan di Singapura dan Indonesia. Jurnal Pembangunan Dan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 7(1), 70–79.

Sakinah, L., & Alyasari, S. A. (2024). Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah?: Tantangan Membangun Kualitas Pendidikan. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 2(1).

Susianita, R. A. (2024). Pendidikan Sebagai Kunci Utama Dalam Mempersiapkan Generasi Muda Ke Dunia Kerja Di Era Globalisasi. PROSPEK: Prosiding Pendidikan Ekonomi, 4(1).

Timpal. (2024). Manajemen Berbasis Sekolah. In MEGA PRESS NUSANTARA.

UNICEF. (2017). Ringkasan keterampilan untuk masa depan. In UNICEF Indonesia/Kate Watsoon.

Vhalery, R. (2022). KURIKULUM MERDEKA BELAJAR KAMPUS MERDEKA?: Research and Development Journal Of Education, 8(1), 185–201.

Yani, E. E. (2023). Kurikulum Merdeka?: Hakikat Kurikulum dalam Pendidikan. JOURNAL OF INFORMATION SYSTEMS AND MANAGEMENT, 02(05), 85–88.

Yoshida, Y. H., Padjadjaran, U., Rachman, J. B., Padjadjaran, U., Darmawan, W. B., & Padjadjaran, U. (2023). UPAYA INDONESIA DALAM MENGATASI PERNIKAHAN ANAK SEBAGAI. Jurnal Politik, Keamanan Dan Hubungan Internasional, 5(1).

Downloads

Published

2024-09-19

How to Cite

Muhammad Sukron Fauzi, Mumu Muzayyin Maq, Ai Rukmini, Muhammad Arsyad, Arditya Prayogi, & Edi Ahyani. (2024). KURIKULUM MERDEKA DALAM KERANGKA AKSES PENDIDIKAN: TINJAUAN LITERATUR ATAS INISIATIF UNICEF DAN PEMERINTAH INDONESIA. Ekasakti Jurnal Penelitian Dan Pengabdian, 4(2), 635–643. Retrieved from https://ejurnal-unespadang.ac.id/index.php/EJPP/article/view/1174