GAMBARAN TINGKAT STRES AKADEMIK PADA MAHASISWA PRASEJAHTERA DALAM MENYELESAIKAN TUGAS AKHIR DITINJAU DARI JENIS KELAMIN
DOI:
https://doi.org/10.31933/ejpp.v4i1.1194Keywords:
Students, Academic Stress, GenderAbstract
This research is motivated by the phenomenon of many final-semester students not graduating on time. Academic stress is commonly experienced by students during the completion of their final projects due to both external pressures and internal self-expectations. Gender is one of the factors influencing academic stress. The sample consisted of 338 students from Universitas Negeri Padang who received the KIP scholarship in 2020, selected using Proportional Random Sampling technique. The research instrument was a questionnaire on academic stress. Data were analyzed using descriptive statistical techniques and t-test analysis. The results indicate: 1) The level of academic stress among students in completing their final projects is categorized as moderate; 2) The level of academic stress in the aspect of academic stressors is also categorized as moderate; 3) The level of academic stress regarding reactions to academic stressors is categorized as moderate; and 4) The hypothesis is accepted, indicating a significant difference in academic stress between male and female students. To help address the issues of academic stress among students, counseling services that can be provided include informational services, individual counseling, and group counseling.
References
Azizah, J. N., & Satwika, Y. W. (2021). Hubungan antara hardiness dengan stress akademik pada mahasiswa yang mengerjakan skripsi selama pandemi covid
Character Jurnal Penelitian Psikologi, 8(1), 212-223.
Barseli, M., Ifdil, I., Nikmarijal, N. & Ardi., Z. (2017). Konsep stres akademik siswa. Jurnal konseling dan pendidikan, 5(3), 143-148.
Budhyani, I. D. A. M., & Angendari, M. D. (2021). Kesulitan dalam Menulis Karya Ilmiah. Mimbar Ilmu, 26(3), 400-407.
Carsita, W. N., Eryanto, B., & Adiyuliani, G. (2022). Tingkat Stress Mahasiswa Selama Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Keperawatan Priority, 5(1), 16-21.
Dewanti, D. E. (2016). Tingkat stres akademik pada mahasiswa bidikmisi dan non bidikmisi fip UNY. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(12).
Ellis, R. (2021). Gambaran Stres Akademik Mahasiswa Jurusan Ilmu Pendidikan Fkip Universitas Pattimura. Pedagogika: Jurnal Pedagogik Dan Dinamikaa Pendidikan, 9(2), 60-67.
Fuadi, A., Suprapti, F., Pranawukir, I., & Taupiq, T. (2023). Strategi Konseling Individual Untuk Mengatasi Stres Akademik Pada Mahasiswa. Journal on Education, 6(1), 2987-2995.
Gadzella, B. M., & Masten, W. G. (2005). An analysis of the categories in the student- life stress inventory. American journal of psychological research, 1(1), 1-10.
Hardjana, Agus. (1994). Stres Tanpa Distres. Yogyakarta: Kanisius
Huda, S. N. (2020). Psikologi Pendidikan: Teori dan Aplikasi dalam Konteks Mahasiswa.
Jakarta: Penerbit Andi
Indarwati. (2018). Gambaran Stres Mahasiswa Tingkat Akhir dalam Penyusunan Skripsi di Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan Uin Alauddin Makassar. (Skripsi)
Karlina, M. (2023). Tingkat Stres Akademik pada Mahasiswa Semester Akhir Ditinjau dari Jenis Kelamin (Studi di Program Studi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten) (Doctoral dissertation, UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten).
Kusmawati, Ati. (2019). Modul Konseling. Jakarta: UMJ.
Ladapase, E. M., & Sona, A. (2022). Gambaran stres akademik pada mahasiswa universitas Nusa NIPA Indonesia di Maumere. Empowerment Jurnal Mahasiswa Psikologi Universitas Buana Perjuangan Karawang, 2(1), 24-29.
Lubis, H., Ramadhani, A., & Rasyid, M. (2021). Stres akademik mahasiswa dalam melaksanakan kuliah daring selama masa pandemi Covid 19. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 10(1), 31.
Machmud, Muslim. (2016). Tuntutan Penulisan Tugas Akhir Berdasarkan Prinsip Dasar Penelitian. Malang: Penerbit Selaras.
Mamahit, H. C. (2020). Stres akademik mahasiswa aktif angkatan 2018 dan 2019 Universitas Swasta di DKI Jakarta. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 6(1), 6-13.
Maulina, A. (2022). Pengaruh Mandala Pattern Coloring Therapy terhadap Stres Akademik pada Mahasiswa Tingkat Akhir Jurusan Keperawatan Poltekkes Kemenkes Yogyakarta (Doctoral dissertation, Poltekkes Kemenkes Yogyakarta.).
Purwati, M., & Rahmandani, A. (2020). Hubungan antara kelekatan pada teman sebaya dengan stres akademik pada mahasiswa teknik perencanaan wilayah dan kota Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Empati, 7(2), 456-466.
Putra, A. H., Netrawati, N., & Karneli, Y. (2022). Konseling Kelompok Rational Emotive Behavior Therapy: Sebuah Alternatif dalam Mengatasi Stres Akademik pada Mahasiswa. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 7(1), 1-7
Rohmatillah, W., & Kholifah, N. (2021). Stress akademik antara laki-laki dan perempuan siswa school from home. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 8(1), 38-52.
Safaria, N. (2009). Manajmen Emosi. Jakarta: Bumi Aksara
Tanjung, N. H. (2023). Peran Layanan Informasi Dalam Mengatasi Stres Akademik Siswa Di Mas Al Asy’Ariyah Medan Krio. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 53-60
Tanjung, R, F., Neviyarni, N., Firman, F. (2018) Layanan informasi dalam meningkatkan keterampilan belajar mahasiswa STKIP PGRI Sumatera Barat. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling. 3(2), 155-164.
Tindaon, Bella M. (2022) Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Tingkat Satu Di STIKes Santa Elisabeth Medan. Skripsi
Vania, N. R., Supriatna, E., & Fatimah, S. (2019). Penerapan konseling kelompok dengan teknik self management dalam rangka pengelolaan stres akademik peserta didik kelas viii smp. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 2(6), 250-264
Yendi, F. M., Ardi, Z., & Ifdil. (2014). Counseling Services for Women in Marriage Age.
Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 2 nomor 3, 31–36
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nadiya Rahmatika Delfri, Frischa Meivilona Yendi, Zadrian Ardi, Nilma Zola, Soeci Izzati Adlya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis yang mempublikasikan manuskripnya di jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
- Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
- Penulis mengakui bahwa Ekasakti Jurnal Penelitian & Pegabdian (EJPP) berhak menjadi yang pertama menerbitkan dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International (Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) .
- Penulis dapat mengirimkan artikel secara terpisah, mengatur distribusi non-eksklusif manuskrip yang telah diterbitkan dalam jurnal ini ke versi lain (misalnya, dikirim ke repositori institusi penulis, publikasi ke dalam buku, dll.), dengan mengakui bahwa manuskrip telah diterbitkan pertama kali di Ekasakti Jurnal Penelitian & Pegabdian (EJPP).