GAMBARAN TINGKAT STRES AKADEMIK PADA MAHASISWA PRASEJAHTERA DALAM MENYELESAIKAN TUGAS AKHIR DITINJAU DARI JENIS KELAMIN

Authors

  • Nadiya Rahmatika Delfri Universitas Negeri Padang, Sumatera Barat , Indonesia
  • Frischa Meivilona Yendi Universitas Negeri Padang, Sumatera Barat , Indonesia
  • Zadrian Ardi
  • Nilma Zola
  • Soeci Izzati Adlya

DOI:

https://doi.org/10.31933/ejpp.v4i1.1194

Keywords:

Students, Academic Stress, Gender

Abstract

This research is motivated by the phenomenon of many final-semester students not graduating on time. Academic stress is commonly experienced by students during the completion of their final projects due to both external pressures and internal self-expectations. Gender is one of the factors influencing academic stress. The sample consisted of 338 students from Universitas Negeri Padang who received the KIP scholarship in 2020, selected using Proportional Random Sampling technique. The research instrument was a questionnaire on academic stress. Data were analyzed using descriptive statistical techniques and t-test analysis. The results indicate: 1) The level of academic stress among students in completing their final projects is categorized as moderate; 2) The level of academic stress in the aspect of academic stressors is also categorized as moderate; 3) The level of academic stress regarding reactions to academic stressors is categorized as moderate; and 4) The hypothesis is accepted, indicating a significant difference in academic stress between male and female students. To help address the issues of academic stress among students, counseling services that can be provided include informational services, individual counseling, and group counseling.

References

Azizah, J. N., & Satwika, Y. W. (2021). Hubungan antara hardiness dengan stress akademik pada mahasiswa yang mengerjakan skripsi selama pandemi covid

Character Jurnal Penelitian Psikologi, 8(1), 212-223.

Barseli, M., Ifdil, I., Nikmarijal, N. & Ardi., Z. (2017). Konsep stres akademik siswa. Jurnal konseling dan pendidikan, 5(3), 143-148.

Budhyani, I. D. A. M., & Angendari, M. D. (2021). Kesulitan dalam Menulis Karya Ilmiah. Mimbar Ilmu, 26(3), 400-407.

Carsita, W. N., Eryanto, B., & Adiyuliani, G. (2022). Tingkat Stress Mahasiswa Selama Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Keperawatan Priority, 5(1), 16-21.

Dewanti, D. E. (2016). Tingkat stres akademik pada mahasiswa bidikmisi dan non bidikmisi fip UNY. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(12).

Ellis, R. (2021). Gambaran Stres Akademik Mahasiswa Jurusan Ilmu Pendidikan Fkip Universitas Pattimura. Pedagogika: Jurnal Pedagogik Dan Dinamikaa Pendidikan, 9(2), 60-67.

Fuadi, A., Suprapti, F., Pranawukir, I., & Taupiq, T. (2023). Strategi Konseling Individual Untuk Mengatasi Stres Akademik Pada Mahasiswa. Journal on Education, 6(1), 2987-2995.

Gadzella, B. M., & Masten, W. G. (2005). An analysis of the categories in the student- life stress inventory. American journal of psychological research, 1(1), 1-10.

Hardjana, Agus. (1994). Stres Tanpa Distres. Yogyakarta: Kanisius

Huda, S. N. (2020). Psikologi Pendidikan: Teori dan Aplikasi dalam Konteks Mahasiswa.

Jakarta: Penerbit Andi

Indarwati. (2018). Gambaran Stres Mahasiswa Tingkat Akhir dalam Penyusunan Skripsi di Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan Uin Alauddin Makassar. (Skripsi)

Karlina, M. (2023). Tingkat Stres Akademik pada Mahasiswa Semester Akhir Ditinjau dari Jenis Kelamin (Studi di Program Studi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten) (Doctoral dissertation, UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten).

Kusmawati, Ati. (2019). Modul Konseling. Jakarta: UMJ.

Ladapase, E. M., & Sona, A. (2022). Gambaran stres akademik pada mahasiswa universitas Nusa NIPA Indonesia di Maumere. Empowerment Jurnal Mahasiswa Psikologi Universitas Buana Perjuangan Karawang, 2(1), 24-29.

Lubis, H., Ramadhani, A., & Rasyid, M. (2021). Stres akademik mahasiswa dalam melaksanakan kuliah daring selama masa pandemi Covid 19. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 10(1), 31.

Machmud, Muslim. (2016). Tuntutan Penulisan Tugas Akhir Berdasarkan Prinsip Dasar Penelitian. Malang: Penerbit Selaras.

Mamahit, H. C. (2020). Stres akademik mahasiswa aktif angkatan 2018 dan 2019 Universitas Swasta di DKI Jakarta. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 6(1), 6-13.

Maulina, A. (2022). Pengaruh Mandala Pattern Coloring Therapy terhadap Stres Akademik pada Mahasiswa Tingkat Akhir Jurusan Keperawatan Poltekkes Kemenkes Yogyakarta (Doctoral dissertation, Poltekkes Kemenkes Yogyakarta.).

Purwati, M., & Rahmandani, A. (2020). Hubungan antara kelekatan pada teman sebaya dengan stres akademik pada mahasiswa teknik perencanaan wilayah dan kota Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Empati, 7(2), 456-466.

Putra, A. H., Netrawati, N., & Karneli, Y. (2022). Konseling Kelompok Rational Emotive Behavior Therapy: Sebuah Alternatif dalam Mengatasi Stres Akademik pada Mahasiswa. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 7(1), 1-7

Rohmatillah, W., & Kholifah, N. (2021). Stress akademik antara laki-laki dan perempuan siswa school from home. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 8(1), 38-52.

Safaria, N. (2009). Manajmen Emosi. Jakarta: Bumi Aksara

Tanjung, N. H. (2023). Peran Layanan Informasi Dalam Mengatasi Stres Akademik Siswa Di Mas Al Asy’Ariyah Medan Krio. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 53-60

Tanjung, R, F., Neviyarni, N., Firman, F. (2018) Layanan informasi dalam meningkatkan keterampilan belajar mahasiswa STKIP PGRI Sumatera Barat. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling. 3(2), 155-164.

Tindaon, Bella M. (2022) Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Tingkat Satu Di STIKes Santa Elisabeth Medan. Skripsi

Vania, N. R., Supriatna, E., & Fatimah, S. (2019). Penerapan konseling kelompok dengan teknik self management dalam rangka pengelolaan stres akademik peserta didik kelas viii smp. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 2(6), 250-264

Yendi, F. M., Ardi, Z., & Ifdil. (2014). Counseling Services for Women in Marriage Age.

Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 2 nomor 3, 31–36

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Nadiya Rahmatika Delfri, Frischa Meivilona Yendi, Zadrian Ardi, Nilma Zola, & Soeci Izzati Adlya. (2024). GAMBARAN TINGKAT STRES AKADEMIK PADA MAHASISWA PRASEJAHTERA DALAM MENYELESAIKAN TUGAS AKHIR DITINJAU DARI JENIS KELAMIN. Ekasakti Jurnal Penelitian Dan Pengabdian, 4(1), 219–232. https://doi.org/10.31933/ejpp.v4i1.1194