MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL ACTIVE LEARNING TIPE ROLE REVERSAL QUESTION

Authors

  • Melany Tri Ananda Universitas Negeri Padang, Sumatera Barat , Indonesia
  • Atri Waldi Universitas Negeri Padang, Sumatera Barat , Indonesia
  • Arwin Universitas Negeri Padang, Sumatera Barat , Indonesia
  • Reinita Universitas Negeri Padang, Sumatera Barat , Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31933/ejpp.v4i1.1199

Keywords:

Learning Outcomes, Pancasila Education, Active Learning Model Role Question Type

Abstract

This research aims to describe the improvement in Pancasila education learning outcomes using an active learning model with the role reversal question type in class V students at SDN 18 Kampung Baru, Padang City. This type of research is classroom action research. The research subjects were 21 students in class V of SD N 18 Kampung Baru, Padang City. The data collection method in this research uses tests, observation and documentation. The research instruments are tests and observation sheets. The data analysis technique used is descriptive qualitative. The indicator of the success of the action is marked by ?80% of the total number of students who took part in the learning process having obtained a score of ?86.27. The results of the research showed that there was an increase in Pancasila education learning outcomes for fifth grade students at SD N 18 Kampung Baru, Padang city after using the active learning model with the role reversal question type in both cycle I and cycle II. 1.) in the results of the implementation of learning in cycle I, the average planning value was 87.45%, then increased in cycle II, namely 95.8%. 2.) In cycle I, teacher activity averaged 91%, increasing in cycle II to 96.4%. 3.) In carrying out student activities, the average was 91%, increasing in cycle II to 96.4%.

References

Agus Karoni. (2011). Pembelajaran Active Learning Starts With a Question untuk meningkatkan keaktifan bertanya siswa dalam pembelajaran PKn kelas IV MIM Sraten, Sukoharjo Tahun Ajaran 2010/2011. Skripsi. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Agus Suprijono. (2009). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

A.Ubaedillah & Abdul Rozak. (2013). Pendidikan Kewarganegaraan (Civic Education): Pancasila, demokrasi, hak asasi manusia dan masyarakat madani. Jakarta: ICCE UIN Syarif Hidayatullah

Ari Samandhi. (2009). Pembelajaran Aktif (Active Learning). Jakarta: Teaching Improvement Worshop Enginering Education Develompment Project.

Baharudin & Esa Nur Wahyuni. (2009). Teori Belajar dan Pembelajaran.

Yogyakarta:Ar-RuzzMedia.

Desmita. (2009). Psikologi Perekembangan Peserta Didik: Panduan Bagi Orang Tua Dan Guru Dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP, SMA. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Indriani, M. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar PKn Menggunakan Role Reversal Question Siswa Kelas V SDN Minomartani 6. Basic Education, 4(4). Diakses dari https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/download/445/410 pada tanggal 11 oktober 2024 jam 16.45

Endang Poerwanti dkk. (2008). Asesmen Pembelajaran SD. Jakarta: Dirjen Dikti. Hamruni. (2011). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.

Hamzah B. Uno dan Nurdin Mohamad. (2012). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM:Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik. Jakarta: PT.BumiAksara.

Hiszyam Zaini.(2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Insan Madani.

Hollingsworth, Pat & Gina Lewis. (2008). Pembelajaran Aktif: Meningkatkan Keasyikan Kegiatan Di Kelas. Penerjemah: Dwi Wulandari.Jakarta:Indeks.

Moh. Sholeh Hamid. (2011). Metode Edutaiment. Yogyakarta: Diva Press. Redja Mudyahardjo. (2012). Pengantar Pendidikan. Jakarta: RajawaliPers.

Muhammad Thobroni & Arik Mustofa. (2013). Belajar & Pembelajaran: Pengembangan Wacana Dan Praktik Pembelajaran Dalam Pembangunan Nasional . Yogyakarta:Ar-Ruzz Media.

Muhibinsyah.(2011).Psikologi Belajar.Jakarta: Rajawali Press.

NanaSudjana. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar.

Bandung:PT RemajaRosda Karya.

Naswatul Lailah. (2003). Konsep Dasar Active Learning Dan Relevansinya Dengan Pengajaran Muhadatsah. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Yogyakarta.

Oemar Hamalik.(2006).Proses Belajar Mengajar.Bandung: Bumi Aksara.

Redja Mudyahardjo.(2012).Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

R.Ibrahim dan Nana Syaodih Sukma dinata.(2010). Perencanaan Pengajaran.Jakarta: Rineka Cipta.

Rusman.(2010).Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta : Rajawali Press.

Silberman, Mel.(2007).Active Learning:101 Strategi Pembelajaran Aktif.

Penerjemah: Sarjuli.Yogyakarta: Insan Madani.

Sri Esti Wuryani Djiwandono.(2002). Psikologi Pendidikan.

Jakarta: Grasindo Garamedia Widia sarana Indonesia.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta. .(2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugihartono, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press. Suharsimi Arikunto.(2007). Penelitian Tindakan Kelas.Jakarta: Bumi Aksara.

Suyono & Hariyanto.(2011).Belajar dan Pembelajaran.Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Downloads

Published

2024-11-14

How to Cite

Melany Tri Ananda, Atri Waldi, Arwin, & Reinita. (2024). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL ACTIVE LEARNING TIPE ROLE REVERSAL QUESTION. Ekasakti Jurnal Penelitian Dan Pengabdian, 4(1), 240–247. https://doi.org/10.31933/ejpp.v4i1.1199